מלגזה – כל הפרקטיקה שבעולם

המלגזה היא כלי רכב קטן אך חזק אשר מסוגל להעביר משאות לאורך מרחק מוגבל. למלגזות שתי זרועות פלדה בקדמת הרכב אשר מוחדרות מתחת למשא ומרחיקות אותו מפני הקרקע בזמן הנסיעה. בחלק מן הדגמים הזרועות מסוגלות לעלות לגבהים ניכרים כדי להניח את המטען או לשלפו ממשטחים מוגבהים.

 כדי להעביר משאות בתנאי שטח שאינם שטוחים המלגזן יכול להזיז את הזרועות בהטיות שונות. במזלגות החשמליות משקל הסוללה מאזן את החלק האחורי עם משקל המטען. במלגזות המופעלות בדלק תותקן משקולת בחלק האחורי של כלי הרכב. כדי להפעיל מלגזה נדרש רישיון מיוחד, בנוסף לרישיון נהיגה פרטי או לרישיון נהיגה על טרקטור. נהג בעל רישיון כזה רשאי לגשת לקורס מיוחד שלאחריו תירשם הערה על רישיון הנהיגה שמאשרת הפעלת מלגזה. הפעלת המלגזה נחשבת מורכבת למדי מכיוון שכלי הרכב אינו יציב ומרכז הכובד שלו משתנה בהתאם למטען שהוא נושא ולתנאי השטח.

 

מלגזות – קצת היסטוריה

המלגזה הומצאה בתחילת המאה שעברה והפכה במהירות לציוד הכרחי בכל אתר בניה ומפעל. גודלו הקטן וההפעלה היעילה של כלי הרכב הביאו לכך שחברות מרובות עושות בו שימוש. עם הזמן התפתח שוק גדול של מלגזות (ולמלגזות ומלגזות משומשות,) ובכלל זה חברות להשכרת מלגזות לגורמים שמעוניינים בפתרון זמני. גורם נוסף שהביא לתפוצה הגדלה של המלגזות הוא השימוש הרווח במחסנים עצומים, שדורשים שימוש מתמיד במלגזות חשמליות שיכולות לתמרן בחללים צרים. המלגזות החדשות נדרשות להכניס את המטען למדפים גבוהים בתוך מסדרונות, ויכולת התמרון של כלי הרכב והמפעילים שלהם צריכה להיות גבוהה ביותר.

 

הסוגים – על קצה המזלג

המלגזות החשמליות מתאימות, כאמור, לשימוש בחללים סגורים. הן יקרות יותר לרכישה אך זולות יותר להפעלה. מלגזות היגש שמסוגלות להעלות את המטען לגובה ואף להכניס אותו למדפים גבוהים באמצעות מתקן טלסקופי נשלף. מלגזת הצריח שמסוגלת להסתובב בגובה לכל הכיוונים כדי להניח או לשלוף את המטען ממדפים גבוהים. בנוסף לכל הסוגים הללו ניתן לרכוש אביזרים שונים שיותקנו על המלגזה וישפרו את היכולות שלה.

הצפייה היא שבעתיד המלגזות יהיו חכמות יותר ויעברו תהליכי אוטומטיזציה אשר יאפשרו לכלי להבין מה לעשות לאחר הרמת המטען. התפתחות צפויה נוספת היא מערכות ניווט מתוחכמות בתוך מחסני הענק. באופן כללי, מפעיל מלגזה הוא מקצוע נדרש, והביקוש למפעילי מלגזה מוסמכים צפוי לגדול. במקרים רבים המלגזן יידרש לבצע תפקיד של מחסנאי. המשמעות היא בקיאות טכנית ויכולת להפעלת המלגזה בצורה היעילה והבטוחה ביותר, ובנוסף – יכולת לעבודה פיזית, לאחריות ולדיוק.

אהבתם את המאמר? שתפו!

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

נתקעתם עם האוטו בדרך לאילת?

אילת, זירת הנופש של המדינה, מושכת מטיילים ונופשים רבים. הים האדום, ההרים המפוסלים, המלונות המפנקים והאטרקציות בכל הסגנונות. הנסיעה לאילת בכביש הערבה יכולה להיות מתישה

לקריאה »