מדוע ממסר הפחת חשוב כל כך בטעינת רכבים חשמליים?

כל מי שמחזיק ברכב חשמלי יודע שכדי שהסוללה תמשיך להיות מלאה, יש להטעין אותה באופן קבוע. עמדות הטעינה יכולות להיות נייחות או ניידות וניתן להתקין אותן בבית או למצוא עמדות ציבוריות. כדי לשמור על המשתמשים בעת ההטענה, בעת שהזרם החשמלי עובד מהעמדה אל הרכב, נעשה שימוש ברכיב חיוני אותו נכיר לכם במאמר זה ונסביר מדוע הוא חשוב כל כך בטעינת הרכבים החשמליים.

מהו ממסר פחת?

כאשר אנו טוענים רכב חשמלי ישנו מעבר של זרם חשמלי חזק ממקור חשמל אל הרכב, באמצעות כבל. התפקיד של ממסר פחת הוא לשמור על בטיחות האנשים הנמצאים בקרבת הרכב כדי שלא יתחשמלו. כיצד הוא עושה זאת? נסביר כעת.

ממסר הפחת ידוע גם בשם מפסק מגן, הפעולה העיקרית שלו היא לזהות מתי ישנה זליגה של זרם אל מחוץ למעגל החשמלי. כאשר זליגה זו מזוהה המשמעות היא שישנה סכנת התחשמלות, מכיוון שבמקום כלשהו במעגל חלק מהזרם החשמלי יוצא החוצה. הדרך בה כלי זה מזהה את הזליגה היא על ידי השוואת הזרם המגיע אליו, אל מול הזרם היוצא ממנו. אם הזרם היוצא נמוך יותר מזה הנכנס, סימן שישנה זליגה מסוכנת של זרם המעמידה את המשתמש בפני סכנת התחשמלות. אך הממסר אינו רק מזהה את הזליגה, הוא גם מנתק את הזרם כדי לאפשר את ההגנה לשמה הוא נועד.

ישנם ממסרים המיועדים לזיהוי זליגה במעגלים חשמליים של זרם חילופין (AC), חד-פאזי או תלת-פאזי, בו הזרם משנה את כיוונו בצורה מחזורית. ישנם גם כאלה המיועדים לזרם ישר (DC) בו הזרם אינו משנה את כיוונו, אלא נע בכיוון אחד באופן קבוע.

מדוע ממסר פחת חשוב כל כך בעמדת הטענה של רכבים חשמליים?

כל מערכת טעינה לרכב חשמלי חייבת לכלול חיבור ממסר פחת בעת ההתקנה שלה. כך, גם אם חלילה ישנה תקלה בחיבור הטעינה או בחיבור הרכב, הגורמת לזליגה של זרם חשמלי, לא תישקף סכנה לאדם הנוגע ברכב או במערכת הטעינה. חשוב לזכור כי כדי להטעין את הסוללה המאפשרת את הנעת הרכב יש צורך בהעברת כמות גדולה של חשמלית העשויה בהחלט להיות קטלנית עבור בני אדם בחשיפה ישירה. לכן, ממסר הפחת הוא מכשיר בטיחותי חיוני.

ניתן לחבר ממסרי פחת גם לעמדות טעינה קבועות בבית או למטענים ניידים המשמשים בעיקר להטענה מחוץ לבית, למשל בנסיעות ארוכות. חשוב לבדוק שממסר הפחת עומד בתקנים הנדרשים לבטיחות, כמו גם שהם אכן מאפשרים זיהוי של הזרם העובר במערכת ההטענה, בין אם מדובר בזרם ישיר ובין אם מדובר בזרם חילופין.

רכבים חשמליים הם ללא ספק פתרון חדשני ומופלא, המספקים לנהגים יתרונות רבים וגם לסביבה. יחד עם זאת צריך לשאול שבכל התנהלות עם רכיבים חשמליים ומול זרמים חשמליים יש לנהוג בזהירות ובאחריות. ממסרי הפחת נועדו להבטיח שתוכלו ליהנות מהרכבים החשמליים שלכם ללא דאגות.

אהבתם את המאמר? שתפו!

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

מוסך נייד

למי מאתנו זה לא קרה…. אנחנו נוסעים ברכב ולפתע נדלקת נורת אזהרה או שקורה משהו אחר שמצריך מאיתנו לעצור בצד. מהר מאוד אנחנו מבינים שאנחנו

לקריאה »

שיפוץ גירים במוסכים מורשים

הגיר- הלב הפועם של הרכב הגיר הינו תיבת ההילוכים ברכב. תפקידה של תיבת ההילוכים היא לווסת ולבקר את מעבר ההילוכים בהתאם לשלבי הנסיעה השונים. תיבת

לקריאה »